Tematy projektów edukacyjnych do realizacji w roku szkolnym 2016/2017
REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO
I.Podstawa prawna
USTAWA z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2015, poz.84)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012r. poz.977)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. nr 61, poz.624 z późn. zm.)
II.Informacje ogólne:
1.Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.
2.Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
3.Dyrektor zapewnia i stwarza warunki do realizacji projektu w ramach posiadanych środków.
4.Projekty mogą mieć charakter międzyprzedmiotowy.
5.Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
6.Czas realizacji projektu nie powinien przekraczać 3 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach termin może ulec zmianie.
7.Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1) wybranie tematu projektu edukacyjnego
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji
3) wykonanie zaplanowanych działań
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
5) podsumowanie pracy uczniów nad projektem.
8.Prezentacja projektów odbywa się w dniu ustalonym przez dyrektora szkoły w porozumieniu z opiekunami projektów.
9.Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w regulaminie oceny zachowania uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.
10.Udział ucznia w realizacji projektu może podlegać bieżącemu ocenianiu z przedmiotu.
11.Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
12. Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu. W tym przypadku uczeń lub jego rodzice wskazują, w terminie nie później niż do 30 maja roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego, temat którego projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły.
13. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
14. W przypadkach, o których mowa w ust. 13, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się ,,zwolniony” albo ,, zwolniona”.
15. Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych.
III. Obowiązki nauczycieli:
- Każdy nauczyciel Publicznego Gimnazjum w Rudzie Wielkiej w terminie do dnia 30 maja podaje na piśmie do dyrektora szkoły co najmniej jeden temat projektu edukacyjnego do realizacji w następnym roku szkolnym.2.W terminie do 15 czerwca dyrektor szkoły ogłasza szkolną bazę projektów edukacyjnych do realizacji w następnym roku szkolnym (zarządzenie dyrektora).3.Każdy nauczyciel może być opiekunem jednego zespołu realizującego projekt edukacyjny, a w uzasadnionych przypadkach najwyżej dwóch.4.Każdy nauczyciel powinien być opiekunem projektu edukacyjnego przynajmniej raz na 3 lata.5.Obowiązki opiekuna projektu:
1) dokonanie analizy celów projektu
2) ustalenie harmonogramu wykonywanego projektu
3) stałe monitorowanie realizacji projektu
4) prowadzenie konsultacji z zespołem uczniów realizujących projekt
5) ustalenie sposobu dokumentowania pracy nad projektem,
6) ustalenie zasad prezentacji
7) podanie kryteriów oceny oraz dokonanie oceny projektu wg arkusza oceny pracy nad projektem (zał.nr.1).
- Obowiązki wychowawcy klasy:
1) Do dnia 20 września wychowawcy wszystkich klas gimnazjum mają obowiązek zapoznać uczniów oraz rodziców ze szkolnym regulaminem realizacji projektu edukacyjnego. Informacja powinna zostać przekazana w formie ustnej na pierwszym spotkaniu z rodzicami.
2) Do dnia 30 października przekazuje dyrektorowi szkoły wykaz uczniów wraz z tematami realizowanych projektów oraz nazwiskami opiekunów.
3) W przypadku gdy uczeń:
- nie zdecyduje o wyborze tematu,
- nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
- nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby) wychowawca włącza go, po konsultacji z opiekunem projektu, do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
7.Nauczyciel niebędący opiekunem projektu, a współpracujący z opiekunem w projekcie międzyprzedmiotowym jest zobowiązany do:
1) konsultacji dla uczniów zgodnie z ustalonym harmonogramem;
2) czuwania nad prawidłowym przebiegiem projektu;
3) sprawowania opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji, zgodnie z ustalonym zakresem merytorycznym
4) prowadzenia dokumentacji uzgodnionej z opiekunem projektu;
5) współpracy z opiekunem projektu w ciągu roku szkolnego i podczas organizowania prezentacji;
6) ustalenia oceny przedmiotowej projektu, jeśli jest przewidziana,
7) udziału w ustaleniu oceny pracy nad projektem
IV.Obowiązki i ważne informacje dla uczniów:
1.Uczeń ma obowiązek:
1) realizacji projektu edukacyjnego w klasie I, II lub III z wyłączeniem pierwszego półrocza klasy I i drugiego półrocza klasy III
2) realizacji projektu edukacyjnego w zespole projektowym liczącym 3-5 osób , w wyjątkowych sytuacjach dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zmianie wyżej określonej liczebności grup projektowych.
3) do dnia 10 października dokonać wyboru tematu projektu ze szkolnej bazy projektów edukacyjnych.
4) aktywnie uczestniczyć we wszystkich pracach związanych z realizacją projektu.
5) czynnego uczestnictwa w prezentacji projektu
6) uczestnictwa w ocenie prac nad projektem.
2.Zespoły do realizacji projektu edukacyjnego mogą być: klasowe, międzyklasowe, międzyoddziałowe.
3. Do dnia 30 września uczeń może zaproponować swój własny temat nauczycielowi- opiekunowi projektu.
4. Uczeń zalicza projekt jeżeli wg arkusza pracy nad projektem uzyska co najmniej plus 20 pkt.
5. Uczniowie mogą korzystać z pomieszczeń szkoły do celów związanych
z realizacją projektu w godzinach jej pracy wyłącznie pod opieką opiekuna lub innych nauczycieli szkoły.
V.Zasady dokumentowania:
1.Obowiązkowa dokumentacja nauczyciela:
1) karta projektu- zał. nr 3.
2. Uczniowie dokumentują pracę nad projektem poprzez wybrane formy:
1) uzgodnione z opiekunem projektu,
2) inne formy zależne od inwencji i pomysłów uczniów
3) dokumentacja związana z realizacją projektu jest przechowywana przez opiekuna projektu do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy gimnazjum.
VI.Prezentacja projektu:
1.Prezentacja projektu ma charakter publicznego wystąpienia na forum społeczności szkolnej.
2.Sposoby prezentacji:
1) prezentacja multimedialna
2) doświadczenie
3) pokaz
4) album
5) praca plastyczna
6) model, makieta
7) wystawa
8) piknik naukowy
9) inne, uzgodnione z opiekunem projektu
3. Czas prezentacji nie powinien przekraczać 20 minut.
VII. Dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną może zmienić zapisy w Regulaminie realizacji projektu edukacyjnego, dostosowując je do realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.
VIII. Integralną częścią niniejszego regulaminu są następujące załączniki:
Załącznik nr 1 – Arkusz oceny pracy nad projektem
Załącznik nr 2 – Informacja dla Rodziców
Załącznik nr 3 – Karta projektu