Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

Zdjęcie klas Vb i VI

11 maja 2022r. klasy VI i Vb wybrały się na wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Celem naszej wyprawy było poznanie walorów przyrodniczych i turystycznych Gór Świętokrzyskich. W Nowej Słupi czekała na nas Pani przewodnik.  Zanim weszliśmy do Świętokrzyskiego Parku Narodowego, Pani przewodnik przypomniała zasady zachowania się turystów w parkach narodowych. Pod pomnikiem pielgrzyma stojącym u stóp Łysej Góry wysłuchaliśmy legendy o pielgrzymie zaklętym w kamień, o czarownicach i ich sabatach na szczytach otaczających nas gór. Po wysłuchaniu tych ciekawych opowiadań ruszyliśmy na Święty Krzyż zwany również Łysą Górą lub Łyścem. Wchodziliśmy na górę tzw. ścieżką edukacyjno-przyrodniczą. Podczas wędrówki poznaliśmy historię Świętokrzyskiego Parku Narodowego.

Powstał on dla ochrony unikalnych walorów przyrodniczych i krajobrazowych Gór Świętokrzyskich. Większość powierzchni parku zajmują lasy z przewagą jodłowo – bukowych z „Puszczą Jodłową” porastającą Łysogóry. W parku zarejestrowano 82 gatunki roślin chronionych i 29 gatunków zwierząt. Do osobliwości parku należą rumowiska piaskowców kwarcytowych – gołoborza. W dobrych humorach, choć nieco zmęczeni, dotarliśmy na szczyt, gdzie pobenedyktyński zespół klasztorny, jako ciekawy zabytek architektoniczny, wieńczy wierzchołek Łyśca. Klasztor na Świętym Krzyżu jest zabytkiem o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa polskiego, przede wszystkim dzięki swoim wartościom historycznym i religijnym. Tu znajdują się relikwie Krzyża Świętego. Legenda mówi o węgierskim księciu Emeryku – synu króla Stefana, który przybył do Polski i w wyniku objawienia ofiarował relikwie krzyża opactwu. W czasie zwiedzania klasztor mieliśmy spotkanie z zakonnikiem, który zaprowadził nas do Kaplicy św. Krzyża i udzielił nam błogosławieństwa relikwiami krzyża. Po zwiedzaniu i krótkim odpoczynku na zakup pamiątek zeszliśmy do Szklanej Huty gdzie czekał na nas  autokar. Udaliśmy się  do Krajna,  gdzie znajduje się Aleja Miniatur. Wędrując alejkami, mogliśmy przenieść się prawie na wszystkie kontynenty świata, poznać kulturę i architekturę z różnych zakątków globu. W parku znajdują się miniatury najsłynniejszych budowli świata oraz niezwykłych miejsc stworzonych przez naturę. Między innymi: wieża Eiffla, Bazylika św. Piotra, wulkan Etna, wodospad Niagara, londyński Big Ben itp. Na zakończcie pobytu w Krajnie oglądaliśmy dwa filmiki w kinie 6D. Podczas projekcji razem z bohaterami filmów pędziliśmy kolejką na ruchomych fotelach, pryskała na nas woda, były efekty burzy, bańki mydlane, strzały powietrzne i wiatr. Ostatnim punktem wycieczki był „obowiązkowy” posiłek w McDonalds. Najedzeni, w dobrych humorach choć trochę zmęczeni, wróciliśmy do domów.

Organizatorzy wycieczki I. Kwaśniewska i A. Szyszka.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć